Friday, January 28, 2011





assalamualaikumm~~~
mode:: melayan perasaan jam 4.00 a.m , 28/1/2011

Dikala rakan-rakan nyenyak tdo , mencari rehat y scukupnya utk perjalanan jaoh keesokkannya (blk bercuti) , rakan-rakan y lena diulit mimpi di atas tilam dan bantal di rumah y diserata negeri setelah jaoh merantau mencari bekalan ilmu bagi bergelar guru , bagi mendapatkan harta yang berkat kelak ( kredit to rakan2 seIPG) ..

aku masih melayan perasaan berfikir sesuatu yang dtg tnpa di ilhammkn. berfikir tentang hidup yang aku telah jalani dan akn jalani~~ IsyaAllah..
Alhamdulillah, sesungguhnya aku telah bersyukur kerana pada hari aku merasa segala y aku dapat pada hari ini sungguh mencukupi seperti yang aku inginkan( mungkin sebab elaun masuk kot) hehehe...

mungkin elaun itu antara faktor berasa demikian, namun aku merasakn cukup bertuah kerana segala keperluan telah yang diperlukan telah aku perolehi setakat ini.
MInggu hadapan, bermula lah cabaran terbesar y akan aku tempuhi . 3 bulan yang aku rasakan cukup panjang utk sampai ke penghujungnya.3 bulan yang menentukan semaada aku layak bergelar menjadi seorang guru setelah hampir 5tahun usia ku dihbiskn di IPGM KKB di kala sesetengah raka-rakan satu batch bertuah dapat bercuti hampir semnggu di rumah. Aku dengan hati yang berat akn terus berada disini menurut perintah , menerima tugas utk menjalani praktikum di sekolah kebangsaan kubang kerian 2 , hrapannye sekolah tersebut akan benar2 dapat melatih aku menjadi seorang guru.

30.1.2011 ini akn membuktikan aku cukup tabah bagi menunjukkan bahawa menjadi guru itu sebenarnya pekerjaan mulia , kerana memerlukan pengorbanan guru itu sendiri. jadi, pengorbanan pertama aku tidak dapat bercuti bersama-sama rakan-rakan yang lain. sedey2!!



3 bulan disini bg melengkapkn diri dgn dunia pendidikan::
SK Kubang Kerian 2 ; 30.1.2011- 1.5.2011






anak-anak didik yang menanti


Tidak akan menoleh kebelakang lagi~~ bercerita tentang menjadi seorang warga pendidik ini. tidak pernah tertulis dalam minda aku, bahawa cita-cita aku adalah seorang guru. namun, dengan peluang dan tuah aku menjadi salah seorang pelajar IPGM KKB y tentunya habis pengajian ini adalah menjdi seorang guru. Meski pon akan hanya bergelar cikgu sukan~ ( hanya ke, penting gak kn cegu sukan ni )~ IsyaAllah. aku akan gunakan peluang y dianugerahkn ini bg membuktikan takdir ALLah semenjak aku lahir lagi ini sebenarnya adalah yang terbaik untuk ku.



inilah diari 3 bulanku nnti~~ Buku Rancangan Pengajaran Harian




sape2 ade idea nk conteng pe lam buku ni bagi penuh buku nie???


dan kaki ini akan terus melangkah~~

waktu kurang dari setahun ini , akan aku gunakan setiap saat yang ada bagi menuntut segenap ilmu y diperlukan sbgai seorang pendidik setelah hampir 4 tahun yang main-main. smoga azam ini terus bersmgt dalam diri.

Tiada lagi main-main~~ setelah umur menginjak 24. umur itu bukan lagi bagi seorang remaja yang mahukan keseronokan dalam hidup , tpi umur utk seseorg itu berubh menjd lebih dewasa, matang dan pandang kehadapan.


Mencari satu kepuasan dalam hidup~~ bukan keseronokkan y sementara y diinginkan. tpi kepuasan hidup setelah mendapat segala keinginan, kemahuan , dan kehendak. Dan itulah matlamat y tentunye setiap org ada. dan hidup carilah apa sebenarnya y kita mahukn .JIka kita tiada matlamat, ketahuilah sebenarnya, kite hidup dengan sia-sia.


hidup satu perancangan~ setiap kita tentu merancang jln2 hidup y kita mahu lalui. mngkn merncng dengan teliti, mngkin berangan-angan, mgkin berkhayal . semuannya itu adalah perancangan khdpan kita. orang boleh berkata apa-apa shja tentang angan-angan kita, tpi itu lah sbnrnya jalan hidup yang kita rancang samaada kita sedar atau tidak.

segala-galanya bermula dari sebuah angan dan khayalan. semuanya bukan soal khayalan itu lojik atau tidak. tpi, persoalan sebenarnya adalah bagaimana kita , tindakan kita, apa yang kita lakukan bagi menjadikan khayalan itu satu realiti . lihat usaha yang kita lakukan, adakah berpadanan dengan apa y kita mahukan..



??? adakah kehidupan yang kita lalui hari ini, selama ini adalah sebagaimana yang kita inginkn????


3 comments:

  1. ??? adakah kehidupan yang kita lalui hari ini, selama ini adalah sebagaimana yang kita inginkn????>>> tak pun..dulu zu cita2 nak jadi doktor..hahaha..ni keje kat hospital pun jadi la.cuci mata tgk doktor..huhu

    ReplyDelete
  2. hehehe~~~
    ea~~ lar, bidang y same gak. cukup berbeza sket je haluan..
    cume , adkh kehdpn zu tu sudah mencukupi untuk zu ataupun zu mahukn lebey lagi??

    ReplyDelete
  3. takot tgk buku rph..
    mampukah aku tulis rph hari2..
    apuuuuuuu.....

    ReplyDelete